Back to Retail - Reinventing the Basics
The illusions of globalisation are at an end. The retail sector is facing more changes in the next five years than it has in the last fifty. A new normality is emerging, less is taking the place of more. When a middle-class salary no longer stretches to a middle-class way of life, the "Age of Less" engenders new lifestyles: "trading down", "smart shopping", "luxury shame" and "stealth wealth" – covering needs rather than engaging in consumer frenzy. The new luxury is in the basics.
Retailing has to reinvent itself – gone are the days of "more of the same". It's no longer about speed and size at any price – what counts is working together throughout the entire value chain: cooperative societies, partner networks, pooled procurement. Is the future of retailing taking it back to its origins? Only far-sighted egoism that sees beyond the merely commercial can generate social wealth. Upright entrepreneurs of the Gottlieb Duttweiler type will take the place of short-termist profiteers.
Come and listen to proven experts at the GDI Gottlieb Duttweiler Institute discussing possible developments.
How you benefit
You can gain brand-new insights that are far removed from conventional thinking. Acknowledged experts analyse and discuss the really relevant questions of forward-looking strategies, market potential and growth concepts.
Participants
The International Retail Summit is a platform for CEOs and strategy-oriented executives from retailing, consumer-goods, service and consultancy companies.
Study Tours: Mittwoch, 9. September 2009
(separat buchbar)
with Umdasch Shop-Concept AG
14.00 - 21.00
Hot Store Tour 1 (d/e)
Innovative Neueröffnungen in Zürich - Fokus auf Food
Hot Store Tour 2 (d)
Innovative Neueröffnungen in Zürich - Fokus auf Lifestyle & Sport
Konferenz: Donnerstag, 10. September 2009
Ab 09.30
Willkommens-Kaffee
Der Code der Krisen-DNA
10.00
Opening Speech
- Was die Krise an positiven Veränderungen bringt - die neue Normalität
- David Bosshart, GDI Gottlieb Duttweiler Institute (CH)
Retail Overview
- Durchhalten oder Durchstarten: Welche Strategie für Handelsunternehmen in der Wirtschaftskrise?
- Ernst Dieter Berninghaus, Migros (MGB), (CH/DE)
CEO Insights
- Markteinschätzungen zur aktuellen Situation
- Rolando Benedick, Manor, Valora (CH)
12.00
Lunch
13.30
Shopping-Visionen und -Instinkte
Keynote
- Paco Underhill, Envirosell (USA)
- Die Strasse trifft auf das Web trifft auf die Supply Chain. Warum die kommenden fünf Jahre den Handel stärker verändern werden als die vergangenen fünfzig
14.30
Break
15.00
Navigieren in chaotischen Zeiten
CEO Insights
- Strategien für eine neue Wirtschaftsära
- Sir Stuart Rose, Marks & Spencer (UK)
Executive Practice
- Hornbach: "Es gibt immer was zu tun" - ein Praxisbeispiel
- Jürgen Schröcker, Hornbach(DE)
16.15
Break
16.45
Executive Practice
- Die neue Mitte - eine Strategie der Zukunft
- Bertrand Jungo, Manor (CH)
Executive Practice
- Rebranding einer Kioskkette: Die Entwicklung der Kleinfläche
- Mathias Gehle, Valora Deutschland (DE)
- Lorraine Tovey, 20/20 (UK)
18.15 Closing
- Erkenntnisse des ersten Konferenztages
- David Bosshart, Gottlieb Duttweiler Institute (CH)
18.15
Networking & Lounge
- Lernen Sie interessante Gesprächspartner kennen und lassen Sie sich kulinarisch überraschen und verwöhnen.
Ab 21.00
Shuttle-Transfer
- zu den Hotels und zum Bahnhof Thalwil
Konferenz: Freitag, 11. September 2009
09.00
Von der Kompetition zur Kooperation
Keynote
- Douglas Rushkoff, bestselling author
- Erfolg und Misserfolg im Sport:
- Wie man mit Misserfolg und Kritik umgeht
- Ralph Krüger, Trainer (CAN/CH)
10.30
Break
11.00
Mode und Lifestyle im Zeitalter des Weniger
Executive Practice
- Die amerikanische Ikone: Von einem ambitionierten Start zum heutigen Dilemma
- Richard Marcus, ehem. Neiman Marcus (USA)
- Executive Practice Erfahrungen aus einem schwierigen Markt. Die 2 neuen P - Personen und Passion.
- Arndt Brockmann, Zara Deutschland (DE)
12.30
Lunch
13.45
Macht und Mythen der Führungserfahrung
Input Speech
- Klasse! Die wundersame Welt der Manager
- Dagmar Deckstein, Autor (DE)
Executive Panel
Interview
- Was bedeutet Führung in der Krise?
- Was können junge Führungskräfte von älteren Generationen lernen?
- Passt der Führungsstil von gestern noch?
- Heliane Canepa, ehem. Nobel Biocare (SE/CH)
- Erwin Conradi, ehem. Metro Group (DE)
- Thomas Greiner, Dussmann (DE)
- Jules Kyburz, ehem. Migros (MGB), (CH)
Die richtige Positionierung für den Handel im Wandel
Keynote
- Positionierung als Weg aus der Rezession.
- Jack Trout, Trout & Partners (USA)
Closing
- Erkenntnisse der Konferenz
- David Bosshart, Gottlieb Duttweiler Institute (CH)
16.00
Shuttle-Transfer
- zum Bahnhof Thalwil